Biografie

PAUL COPPENS

Auteur - Acteur - Regisseur

In 1986 kreeg ik de Sabamprijs voor een nieuw stuk “DE TUINMAN”.   Het seizoen daarop ging ook dit stuk in première in de KVS.


Het was ook in die tijd dat ik door de toenmalige BRT-Radio gevraagd werd om mee te werken aan Vlaams-Nederlandse luisterspeluitwisseling. In die jaren zonden ze, vooral op zondagavonden, nog luisterspelen uit.  Vier Vlamingen en vier Nederlanders werden uitgekozen en dienden een luisterspel te schrijven. 
Zo kwam ik in Hilversum terecht en mijn bijdrage (titel: ‘Deukje’) werd meermaals uitgezonden, zowel hier als in Nederland.

Later werkte ik mee aan de dagelijkse BRT-radioreeks ‘Het Koekoeksnest’. 


Stukken die in het beroepstheater liepen, andere stukken liepen als een trein in het vrijetijdstheater .  Eind de jaren tachtig, begin negentig, was ik volgens de Sabamgegevens de meest gespeelde Vlaams toneelauteur.  


Ik begon ook scenario’s te schrijven.  Zo was ik in de jaren 90 co-scenarist voor de VTM-zomersoap ‘Wat nu weer?’


In 1997 richtte ik de bvba Paco Script op.  (Paco ligt natuurlijk voor de hand, de afkorting van mijn naam.)  Daaruit groeide dan ‘Paco Producties’, een succesvol productiehuis voor schooltheater.

 

Als acteur was ik ondermeer te zien in “Familie”, “Wittekerke”, “Editie”, “Samsom soap”, “Brussel Nieuwstraat”, “Alexander”.

Momenteel ben ik uiteraard nog steeds volop met toneel bezig, als auteur, acteur en regisseur. 



PAUL COPPENS

 °21/08/1952

 



Het begon allemaal eind de jaren zestig.  Ik  ging naar de Handelsschool in Aalst en werkte mee aan het jaarlijkse schoolcabaret waar ik sketches bracht.  Zo is het acteren in mijn bloed beginnen stromen. Later kwam ik terecht bij een Aalsterse toneelvereniging.

Na mijn schooltijd werd ik postbediende maar ik had de smaak te pakken van het schrijven van sketches, eenakters, volavondstukken.  


In 1977 ging mijn eerste stuk “Eilandzon” in première bij een plaatselijke toneelvereniging.

Er volgden een hele reeks toneelstukken die allemaal werden uitgegeven door Almo in Antwerpen.

Een van die stukken ‘SCHAFTTIJD’ trok de aandacht van het Fakkeltheater. Het kwam er op de affiche en aanvankelijk waren er 10 voorstellingen gepland.  Wegens succes werd het telkens weer opnieuw hernomen en het werden uiteindelijk 94 voorstellingen.   


Zelf speelde ik in datzelfde  Fakkeltheater mijn  monoloog ‘Bert, de zot van ’t Kattenveld’. Deze monoloog zit nu verwerkt in de nieuwe versie: “DOSSIER BERT”.


Ondertussen werden ook in de grote Brusselse KVS de brochures van mijn nieuwe stukken opgemerkt.  Op een dag werd ik uitgenodigd door de toenmalige directeur, Nand Buyl, voor een samenwerking.   Op 21 februari 1986 ging er mijn stuk  “HORA EST” in première in een regie van Marc Bober.